Op het verkeerde been gezet

Met de kerstdagen brunchen is altijd weer een feestelijk gebeuren. Samen met je familie gezellig van de maaltijd genieten. Nemen waar je zin in hebt! Het geheel omlijst met een mooi glas wijn. Het restaurant waarin we ons bevonden heette Elisenbrunnen en was gevestigd in Aken. Mooie locatie, modern strak en smaakvol design, tevens een aparte rookkamer om je vingers bij af te likken. Prachtige open haard met fraaie boekenwand, luxe leren fauteuils completeerden het geheel. In deze ambiance zou je bijna besluiten om hartstochtelijk roker te worden!

In Duitsland wordt de brunch nog ingevuld zoals het hoort, niet zoals bij ons waar de brunch meestal geëvalueerd is tot een uitgebreid koud en warm buffet, afgesloten met een dessertbuffet. Men begint in Duitsland, schrik niet, om 10.00 uur ’s morgens met een uitgebreid ontbijtbuffet bestaande uit diverse broodsoorten, belegsoorten, salades, sappen, koffie en thee.

Als je echt rustig aan wilt doen kun je dus van 10.00 tot 12.00 zitten genieten van het ontbijt, waarna het warm buffet in gereedheid wordt gebracht. Rond 13.00 uur wordt vervolgens een aanvang gemaakt met de opbouw van het dessertbuffet. Wat mij opviel in dit restaurant was de enorme hoeveelheid bedienend personeel. Drie heren in kokstenue,(dit zeg ik omdat ik twijfel aan hun kookcapaciteiten) welke eerst achter het ontbijtbuffet allerlei hand en spandiensten vervulden, verschenen later weer keurig bij het warm buffet. Uiterst vriendelijke heren, het leken wel goede gastheren!

Denk echter maar niet dat je zelf de kans kreeg wat van het buffet op te scheppen, zelfs niet de aardappeltjes of de spinazie. De heren in kokstenue waren er als de kippen bij om je te voorzien van de nodige etenswaren alsof er uitsluitend kaviaar, kreeft en ganzenlever op het buffet stond. Jammer dat deze vriendelijke heren hun energie niet in de bereiding van de gerechten hebben gestoken! Iemand die voor de tweede keer een stukje diepvriesvis kwam halen kreeg maar een halve portie uitgereikt!

Bewijs eerst maar eens beste gast dat je het op kunt! Zo ja dan mag je terugkomen! Zeker 90% van de brunchgerechten is hier kant en klaar ingekocht en….. dit is dan nog een voorzichtige schatting! Op zich heb ik daar niet zo veel moeite mee, mits de prijs in overeenstemming met het gebodene is, anders voel ik met toch genept! Sauzen uit pakjes, diepvries spinazie, kant en klare gratin dauphinois, bovendien was alles wat op het ontbijtbuffet, zoals bijvoorbeeld de patés, kant en klaar ingekocht behalve dan het gebakken ei en het roerei. Tsonge tjonge wat een prestatie voor dat geld!

En het dessertbuffet….. dat bestond uit Duits kerstbrood dat van dorheid uit elkaar viel (hoort zo in Duitsland) verder spiesjes van vers fruit( ananas, druif en aardbei) Ja, respect voor het seizoen, daar hebben ze hier nog nooit van gehoord. Deze spiesjes werden natuurlijk ondergedompeld in de bekende chocoladefontein! U kent het wel, deze apparaten liggen momenteel in grote getalen bij de Blokker en de Xenos!

Nu heb ik wat tegen de combinatie van vers fruit met chocolade. Niet vanwege de simpelheid van het geheel maar vanwege de fruitzuren in combinatie met de rijpe chocoladetonen, maar goed, dat terzijde. Halve appels uit de oven gevuld met marsepein, smaakt en ruikt erg naar amandelessence, begeleid, u raad het al, door een vanillesaus van de bekende Dr Oetker. Deze dokter heeft zich waarschijnlijk ook ontfermd over de chocolademousse, welke het geheel complementeerde.

De zeer attente bediening, uitgevoerd door het serveerpersoneel kreeg een te vroegstondig einde, namelijk direct na het nuttigen van het hoofdgerecht! De service viel volledig stil, had je nog wensen, dan moest je op zoek naar een ober die je, als je geluk had, kon vinden in het office zittend op een soort vuilnisbak genietend van een reichhaltiges belegd broodje. Bekend en onuitroeibaar verschijnsel in de horeca, herkent u dit ook?

De slogans van deze zaak:

Gastvrij, eerlijk, eenvoudig en goed!

Gastvrij: tot en met het hoofdgerecht was er niets aan de hand

Eerlijk: niet, als het gaat om de prijs- kwaliteit verhouding

Eenvoudig: was het zeker, het kon nauwelijks eenvoudiger

Goed: laten we het daar maar niet meer over hebben

Ik hoop dat mijn vrees niet bewaarheid wordt en dat is, dat het in de middenklasse restaurants in Duitsland dezelfde kant op gaat als bij ons. Sfeer, design en gastvrij personeel worden de smaakbepalers! Het niveau van het eten en de prijs kwaliteitverhouding, ach niet zo zeuren, dat doet er toch niet meer toe!

Martin de Baat


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *