In Duitsland verbaasde ik me er al over hoe immens populair dit product is. Op braderieën wordt Nutella veelvuldig gebruikt bij de crêperie, ook in restaurants verschijnt het regelmatig op de dessertkaart, er is zelfs al Nutella ijs verkrijgbaar! Kom je hier in een supermarkt, dan loop je haast overal tegen een muur van Nutella potten op.
Nu schijnt Nederland aan de beurt te zijn om ons over te halen vooral al onze boterhammetjes met dit super gezonde spul te besmeren. Supergezond? Nou eigenlijk helemaal niet. Hoewel de firma zijn uiterste best doet de focus te leggen op de enorme hoeveelheid gebrande hazelnoten de er in elke pot zitten, is dit bij nadere beschouwing ronduit teleurstellend. Volgens de ingrediëntendeclaratie slechts 13% hazelnoten, de rest bestaat uit suiker, plantaardige olie, cacao, melkpoeder, emulgatoren en vanilline.
Loop ik in Zwolle een winkelcentrum tegen zo’n Nutella promotieteam aan. Leuke meiden delen flyers en samples uit van eenpersoons verpakkingen Nutella. Verderop staat een jongeman hazelnoten te roosteren op een elektrisch bakplaatje. Hij sprak me aan en zei: “Die gaan allemaal in onze Nutella meneer! Wilt u ook een paar van onze vers gebrande hazelnoten proeven?” Daarop kun je moeilijk nee zeggen, want het ziet er lekker uit en het ruikt ook heerlijk. Terwijl hij mij een klein kartonnen bakje met nootjes geeft, kijk ik terloops op de flyer die me al was aangereikt.
En wat staat hierop allemaal te lezen? Er worden in onze Nutella de allerbeste hazelnoten gebruikt van de nieuwe oogst en voordat ze gebruikt worden, worden ze maar liefst 24 keer gecontroleerd. Over controlefreaks gesproken! Nu kun je me van alles wijs maken alhoewel, maar welke gek gaat nu al die nootjes 24 keer controleren? Bovendien waarop zou je ze moeten controleren? Hebben ze misschien ook een oppasmoeder nodig, omdat al die nootjes anders misschien spontaan rollebollend vertrekken met onbekende bestemming?
Wellicht vind men in een of ander tehuis waar volop demente bejaarden zitten een uitgelezen kans om deze mensen wat nuttigs te laten doen. Gewoon 24 dementen om de tafel en allemaal stuk voor stuk de nootjes laten controleren. Waarop? Ja dat weet alleen Nutella! Ze zijn dan in ieder geval wel 24 keer, vele bibberige handen gepasseerd en door 24 multifocale brillen- ogen helemaal gecontroleerd.
Nutella heeft waarschijnlijk de nootjes eerst laten tellen, voordat ze afgeleverd worden bij het tehuis want je moet er niet aan denken, dat er nootjes opgepeuzeld worden door al de oudjes. Dan wordt dat onmiddellijk ingehouden op hun vergoeding. Niet dat het de oudjes wat kan schelen maar de familie die de vergoeding ter compensatie voor de eigen bijdrage van het tehuis “beheert” zeker wel. Vader en moeder worden dus consequent ingefluisterd tijdens het bezoekuur om vooral geen nootjes op te eten. Anderen geven hun ouders gewoon eerst een paar zakken chips en dan hebben ze vanzelf geen trek meer in noten.
Wat staat er nog meer in de folder? Experts in roosteren. Ja, ja! Onze hazelnoten worden na 24 keer te zijn gecontroleerd, door onze eigen meesterbranders geroosterd. Precies op de juiste manier. Dank je de koekoek! Hoe kan die, van de straat geplukte scholier, dat dan ineens zo maar hier in dit winkelcentrum doen zonder meester opleiding?
Het geheim van Nutella? Er is helemaal geen geheim! Wat is er dan wel? Een geoliede marketingmachine die onzin uitkraamt en er dus van uit gaat, dat alle consumenten achterlijk zijn. Weet je wat, ik koop mijn potje notenpasta voortaan wel in het natuurvoedingshuis, 100% hazelnoot of amandel, supergezond, maar dan wel zonder al die fratsen!
Martin de Baat

Geef een reactie