Nu de feestdagen achter de rug zijn moeten we weer tot bezinning komen. Mijn vrouw roept dan ook gelijk al na de jaarwisseling:”Mijn goede voornemen is afvallen”.
Alsof dit nu echt belangrijk is! Waarschijnlijk geld dit specifiek voor vrouwen, want een landelijk onderzoek heeft uitgewezen, dat dit bij bijna 60 % van de vrouwen bovenaan het verlanglijstje staat. Ik zeg altijd maar, zolang je buik niet voorbij je borsten groeit, hoef je voor mij niet af te vallen en anders zou je altijd nog in plaats van af te vallen een paar siliconentieten kunnen aanschaffen. “Leuk is dat”, zegt mijn vrouw, ik zeg toch ook niet tegen jou, dat jouw buik niet voorbij je plasser mag komen, want dat doet ie namelijk wel. Nogal wiedes, zeg ik, zo omvangrijk is ie nou ook weer niet, behalve natuurlijk als ie een bepaalde toestand heeft bereikt.
Jammer voor je, die toestand zul je op je vijfenzestigste niet zo snel meer bereiken! Maar dat terzijde. In de decembermaand zijn we overspoeld met boodschappen over het bereiden van kerstmenu’s, het kopen van banketstaven, kerstbroden, oliebollen en appelflappen. AH had zelfs Jamie Oliver ingehuurd, om ons over te halen thuis een uitgebreid kerstmenu, inclusief kalkoen, klaar te laten maken. En die Jamie kan me toch lekker vet koken, een echte vetklep, volgens sommige deskundigen.
Ook Ramon Beuk deed zijn best voor Lidl, om alle Delicieux producten onder onze aandacht te brengen Hij doet het iets rustiger aan dan Jamie, maar room, boter en eieren schuwt hij evenmin. Om het maar eens populair te zeggen: “Ook Ramon Beuk, is niet vies van wat vette meuk”! Tevens lagen zijn receptenkaarten in alle Lidl supers, om hiermee allerlei heerlijkheden, uiteraard met ingrediënten van Lidl, thuis te bereiden.
Nu januari zijn intrede heeft gedaan, zijn deze koks uit beeld verdwenen en hoogst waarschijnlijk aan hun winterslaapje begonnen. Ze hebben hun werk gedaan en worden nu opgevolgd door de slankheidgoeroes. Sonja Bakker verschijnt ineen met een “big smile”, in levensgrote afbeeldingen bij alle Lidl vestigingen. De receptenkaartjes van Ramon Beuk zijn weg en vervangen door die van Sonja. Zij beveelt van alles aan, van kaas met 30 % minder vet tot, in plaats van zoetsappige, nu suikervrije negerzoenen, pardon chocozoenen. Natuurlijk ook haar “ light” recepten uit haar eigen receptenboek!
AH gooit het over een andere boeg, het zijn weer hamsterweken, het geld is op dus dan maar voordelige aanbiedingen kopen. Meer voor minder! Angela Groothuizen vertelt ons hoe fijn het is bij de Weight Watchers. Haar gefotoshopte figuurtje ziet er inderdaad opvallend slank uit. Ik dacht nog: “Daar heb je weer zo’n ouwe taart met het figuurtje van Sylvie van der Vaart”!
Een beroemde professor heeft ook nog een aantal goede afvaltips, die veel goedkoper zijn. Zo stelt hij voor om het grote bestek door klein bestek te vervangen en de grotere borden door kleinere borden, waardoor je kleinere happen gepaard gaan met een grotere smaaksensatie, wat een belangrijke rol speelt bij het activeren van het verzadigingsgevoel. Bovendien adviseert hij, om ook goed te kauwen waardoor je het verzadigingspunt nog eerder bereikt.
Laatst hoorde ik iemand zeggen, dat je in de horeca alleen maar af kunt vallen door er in te werken en niet door er te gaan eten. Zou best kunnen! Dus bij mij thuis stond op 2 januari het volgende menu op tafel. Te beginnen met het voorgerecht; “ Veeg uit de pan”. Hoofdgerecht: “Streep op het bord”, niet klagen zegt mijn vrouw, we zijn nu eenmaal aan het lijnen. En dan nog het criminele toetje “Doorzeefd”: een stukkie Emmentaler light, met veel grote gaten, waartussen hier en daar een frommeltje 20 + kaas.
In de nacht van 3 op 4 januari, dus 2 dagen, nadat het strenge regime was ingegaan, gebeurde er iets geks. In mijn dromen zag ik een lopende band voorbij komen, vol met Vitaaltjes, zeg maar de vegetarische kroketten van Febo. Maar ook zakken vol knapperige, dunne frietjes met mayo van Mc Donalds. Pizzapunten in allerlei soorten, lekkere broodjes Falaffel van de Turk uit ons winkelcentrum en niet te vergeten, gekoelde blikjes Heineken, allen voorzien van zwoele, getuite lippen, die steeds zachtjes tegen me zeiden:”Neem me, neem me, neem me asjeblief”. Nee, nee, ja, riep ik hard en het angstzweet brak me aan alle kanten uit.
Ineens voelde ik mij schuldig en besefte ik, dat ik eigenlijk zelf op die lopende band had moeten staan, maar dan wel in de Sportschool. Ik was plotseling klaar wakker en zat rechtop in m’n bed. Ik voel even met mijn hand opzij, lege plek, mijn vrouw was weg! Grijs vermoeden! Langzaam sloop ik de trap af naar beneden, het was aardedonker. Ze schrok zich te pletter toen ze me hoorde aankomen in de keuken en zei: “Wat doe jij hier”? Ik zei: “ Wat moet jij hier”? Ze zei: “eigenlijk ben ik dat” Light” eten nu al helemaal zat en wil ik wel eens wat eten in het donker, zeg maar “Dinner in the Dark”. Dat doen we binnenkort al, zei ik, dan gaan we naar dat blindenrestaurant in Amsterdam. Ja, maar ik ben alvast aan het oefenen om te kijken of ik nu al iets op de tast kan vinden. Nou dat is je dan prima gelukt, want ik zag haar net bij het lichtstraaltje van de nog net niet gesloten koelkast, een hap nemen, van een grote punt romige, volvette 60 + Brie .
Zo gaat dat dus bij de meesten ons, die overambitieuze plannen hebben om te gaan lijnen. U bent dus gewaarschuwd! Wat me eigenlijk opvalt, is dat de horeca nauwelijks inspeelt op de behoeften van veel vrouwen om af te willen vallen! In het nieuwe jaar, zie je overal billboards in de stad en ook op de stations, met oproepen om aan de slanke lijn te doen. Maar, helaas, dit bereik je dan voornamelijk door pillen te slikken of een abonnement op de sportschool te nemen. Dus uit eten gaan, is momenteel eigenlijk uit den boze, want de meeste horecabedrijven nemen het niet zo nauw betreft de calorische waarde van hun gerechten.
Light menu’s worden in de horeca nauwelijks gepromoot. Wel 5 of 6 gangen menu’s via Groupon, waarbij dan je in dezelfde mail wordt aangemoedigd om af te vallen door je vetcellen te laten bevriezen. Zeg maar wat je kwijt wil , vet op je flanken, je billen, je buik, je benen e.d. Daar zouden toch wetenschappelijke koks als Heston Blumenthal hun voordeel mee kunnen doen, door dat er effe bij te doen. Zeg nou eerlijk, je gaat toch liever van een “Silhouette menu” bij Heston genieten met daarbij wat eigen vet laten bevriezen, dan in een afslankkliniek vertoeven en daar een “Magere Hein of AH diepvriesmaaltijd” naar binnen moeten werken. Eerlijk is eerlijk “Eet je slank” of “Die for a Diet” is altijd beter, dan allerlei kostbare afslankpoedertjes en pillen..
Nu heeft dat afvallen wel vaak bijwerkingen en dat is vooral…… rimpelvorming. En daar heeft het vrouwelijke schoon nou net een broertje dood aan. Coca Cola zou Coca Cola niet zijn, als ze hier niet iets voor bedacht zouden hebben. Binnenkort brengen ze een drankje op de markt met beauty toevoegingen! Frisdrankfabrikant Coca-Cola werkt samen met gezondheidsbedrijf Sanofi om een lijn beautydrinks op de markt te brengen.
Dat wordt gemeld door the Wall Street Journal. De producten komen onder het label Oenobiol Beautific in het schap, maar verder wil Coca-Cola er nog weinig over kwijt. De drankjes worden gemaakt op basis van mineraalwater, vruchtensap en voedende elementen en moeten helpen om af te slanken en….. de huid mooier en strakker te maken. Eindelijk de perfecte oplossing gevonden voor al die hulpeloze, zichzelf te dik vindende vrouwen, die hopen, nu voor eens en altijd, slank en strak te blijven!
Martin de Baat
Geef een reactie