Door Martin de Baat
Smaak stijlen of stelen?
Wellicht bent u bekend met de Grapedistrict wijnwinkels. Het verschil met de gewone wijnwinkels en slijterijen is, dat de wijnen die in het schap staan, zijn ingedeeld in smaakstijlen.
Dat ziet er dan zo uit:
Dit systeem wordt gehanteerd om het de consument makkelijker te maken om tot een keuze te komen.
Er worden door dit bedrijf kwalitatief goede wijnen verkocht, de wijze waarop de wijnen aan de klant gepresenteerd worden is best vernieuwend en onderscheidend.
Tot zover niets dan lof.
Maar wat gebeurt er nu ineens elders.
Een paar zeer slimme zakenlieden zijn een flinke stap verder gegaan om de consument te plezieren, nou ja vooral zichzelf.
Zij hebben bedacht om ook maar gelijk de etiketten op de flessen te laten verdwijnen zodat je niet weet wat voor wijn er in de fles zit. Nou ja, je weet dat het bijvoorbeeld witte wijn is en dat het bijvoorbeeld nummer 21 is.
Elk cijfer en er zijn er veel, staat voor een ander soort wijn.
Via internet kun je op hun website je eigen smaakstijl, wine ID, ontdekken.
Als ik bijvoorbeeld de volgende vetgedrukte antwoorden op de volgende meerkeuze vragen geef:
Olijfolie of boter
Waterijs of roomijs
Appel of lychee
Winegum of drop
Tapas of drie gangen diner
Eenvoud of luxe
Dan komt er als advies voor mijn wine ID uit:
Fles 5, 24,41 en 51 ( de smaakstijlen die perfect bij mij zouden passen)
Geweldig toch? Eigenlijk moet ik de test een paar keer doen om te begrijpen welke gedachten tot dit advies geleid hebben, maar dat voor een andere keer.
Wat ik inmiddels wel weet is dat deze heren, want dat zijn het, uitstekend in staat zijn de consument te belazeren, zeg maar rustig op te lichten.
Bij nader onderzoek blijken deze wijnen de meest simpele wijnen ter wereld te zijn die als enorme plassen door de grote coöperaties in o.a. de Languedoc Roussillon en de Gascogne verwerkt worden.
Deze wijnen, nou ja wijnen, kosten bijna niks om te produceren, denkt u aan het luttele bedrag van € 1,25 -inkoop inclusief fles, schroefdop en bijpassend condoompje i.p.v.etiket. En… deze flessen zijn te koop in de winkel vanaf slechts 8 eurootjes.
Er zit ook nog een leuke gimmick bij, je kunt een foto, film of bericht achterlaten voor je kennissen via de code op de achterzijde op de fles.
Mijn berichtje zou ik dan vooral naar deze handelaars, “94wines.com” sturen met de volgende inhoud:
Onbekend maakt onbemind,
Knappe kop die daar iets anders op vindt
Maar jullie fles, omwikkeld met condoom,
Uiting van hebzucht zonder schroom,
Houdt helaas, geen enkele nieuwsgierigheid in toom
Het is jullie gelukt om de consument van niets te laten weten,
Zonder dat dit kennelijk knaagt aan jullie geweten
En hiervoor betaal je dus ook nog een belachelijke prijs,
Ik vraag me af: “Zijn jullie wel goed wijs?”
8 tot 15 eurootjes rekenen voor de meest simpele slobberwijn,
Dat moet toch eigenlijk verboden zijn
Ik wens jullie dan ook, vooral geen succes met jullie zaken,
Mijn advies: zo gauw mogelijk met die handel staken
En willen jullie ons, consumenten, toch op ons nummer zetten
Dan gaan we dat jullie als volgt beletten
0.933 smaakstijl: smakeloos!
Martin de Baat
Laat een antwoord achter aan Sjoerd Reactie annuleren